lördag 19 juli 2014

Viruddenloppet 10km - Gotland

Mitt under brinnande Stockholmsvecka i Visby kallar Närs idrottsförening till ett evenemang av en helt annan karaktär. Samma vecka avgörs nämligen Viruddenloppet med start och målgång på Närs idrottsplats ca. 5 mil ifrån Visby. Tävlingen växer i samma takt som antalet löpare ökar och i år lockade tävlingen över 600 löpare och jag är en av dem.

Först efter en dag med sol & bad på stranden i Tofta beger vi oss av mot När. Nåväl, inte enbart en dag i solstolen; 2.5km simning efter Toftastrand hanns också med.
Det härliga med Gotland är att det är vackert var man än åker på ön. Är det bara skog så imponeras man av de kraftiga tallarna som aldrig blir riktig långa som på fastlandet. Här får tallarna stå låga för att klara av vind och blåst, ett tuff liv. Emellan skogarna kommer små byar med ståtliga kyrktorn vars siluetter sticker upp över de stora åkrarna. Gotland är helt klart ett av Sveriges vackraste områden.

Men jag är inte här för att beundra naturen och Gotland som sådan. Här finns också ett lopp som ska springas!



På Närs idrottsplats hämtas nummerlapp ut och den vanliga i "väntan på loppet" nervositeten infinner sig. Men det här loppet skiljer sig ändå ganska mycket från många andra lopp. Det flesta som är här verkar befinna sig i ett semesterläge och familjer med picknickfiltar blandas med löpare som värmer upp på fotbollsplanen där starten snart ska gå. Även jag känner mig lugn och bekväm även om jag liksom de flesta andra män springer och kissar typ 150 gånger innan start. Kvinnorna i loppet har det svårare då kön till damtoan ringlar lång. Vilken tur ändå att man  föddes till man.
I ett millopp vill man ha en målsättning och min är som vanliga att gå under 40 minuter på milen (sub-40). Borde inte vara omöjligt då banan är flack och lägsta banpunkten är 3 möh och högsta 13 möh. Just innan start tittar jag på min Garmin och konstaterar att batteriet är dött. Så var det med den tidtagningen. Ingen fara, jag brukar ändå bara bli stressad av att veta mitt tempo.
Startfältet i Viruddenloppet 10km 2014

Allting fungerar klockrent i arrangemanget och klockan 19:30 går starten och vi är på väg...

Dock finns det ett hinder för mig att uppnå sub40. Min oförmåga att springa smart! Jag följer med flocken som vanligt och blir trött efter 3 km. Som en klocka, vem behöver tidtagning? Jag saktar ned på tempot och  försöker hitta en bra rygg som springer aningen långsammare än jag själv vill springa för att få pacing hjälp. Tyvärr kommer de flesta alltför snabbt. Ok har man satt sig i denna situation får man själv ta sig ur den. Andra hälften av loppet springer jag därför till största del själv och filosoferar på allt möjligt medans löpturen sträcker sig över Gotländska ängar. Efter 8km springer dam trean förbi och ser att jag är trött. Jag får några uppmuntrande ord som piggar upp en stund men vartefter hon försvinner går jag tillbaka till mitt eget filosoferande och låter tempot komma i andra hand.



3 km och allt är lugnt (så här länge)
Just uppmuntrande hejarop och publik fanns det gott om efter banan. Vid samtliga gårdar vi passerade verkade familjer gått man ur huset för att heja på löparna. Banan passerade dessutom start & målområdet två gånger där anhöriga och andra intresserade samlades och hejade på oss alla ivrigt.

Skylten 500 meter kvar till mål passeras och jag hör löpare bakom mig. Två löpare verkar kämpa mot varandra och min ryggtavla  är en motivationsfaktor för dem. De sista krafterna mobiliseras och utan att titta bakåt förstår jag att de är nära men de verkar inte ta in på mig. 150 meter kvar och nu gäller det att inte förlora någon spurtstrid. Jag ökar med min egen motivationsfaktor att Maria säkert står med kameran vid målrakan. Här gäller det att se bra ut!

Målsnöret korsas och den engagerande speakern följer spurtstriden bakom mig. Skönt! Viktigt att inte förlora placeringar just före målgång. Den regeln gäller oavsett hur långt efter man är. Någon stolthet bär man väl ändå.
Målspurten. Viktigt att avsluta med stil oavsett hur långt bak i fältet man är :-)


Sub-40 då? Nja den här gången låg det en ocean av tid emellan mitt mål och min förmåga. Tiden blev 43:15... Det gör egentligen inte så mycket. Jag hade en riktigt trevlig löptur i ett väl arrangerat lopp och uppfyllde mitt huvudsakliga syfte med min löpnin: Att ha kul! För er andra semesterfirare på Gotlandrekommenderar jag er varmt att delta Viruddenloppet. Att springa ett lopp mitt i semestern blir ett skönt avbräck i semesterlunken.

Dessutom om man är på Gotland är det aldrig långt till idrottsplatsen i När var man än befinner sig på ön. Så till nästa år. Anmäl er, för det här var en riktigt trevlig tävling!

Mer information om Viruddenloppet hittar du här: http://www.virudden.se/loppet.shtml . Två olika distanser löps 5 & 10 km + ett barn & ungdomslopp
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar