tisdag 5 augusti 2014

Träningsbokslut inför Ironman


Då är tiden för bot och förbättring mot utebliven träning i princip ute. Snart står vi uppradade 07:00 vid startlinjen i Kalmar och undrar varför vi egentligen inte gjorde det där passet. Eller kanske snarare varför var vi inte mer strikt emot träningsschemat? I vilket fall med 10 dagar kvar till IM-start är det egentligen bara finputsning och underhåll av den befintliga formen som återstår och oavsett om man har en massiv träningsmängd bakom sig eller alldeles för lite så tänker vi nog alla att några pass till har vi definitivt kunnat klämma in. Även om ursäkten just då kändes helt korrekt.

För det är den där lilla djävulen på axeln som får oss övertygade om att det är OK att strunta i ett ynka litet pass med argumentet att det gör absolut inget i det stora hela... Tyvärr så har åtminstone jag svagheten att bli lurad allt för ofta av en den lilla djävulens lockelse att starta grillen lite tidigare och kanske till och med klämma en grillöl när grillen ändå är igång och vips är ytterligare ett pass borta den dagen. Men var är den fan när startskottet ljuder? Antar att han flyttat till en en annan axel med andra mål att sabotera. I vilket fall stöttar han inte dig på startlinjen och inte heller under själva loppet...

Men trots den lilla djävulen har jag under året investerat i 255 timmar och sammanlagt ungefär 350 loggade mil och timmar träning (Registrerar inte alltid sträckor). Träningen har fördelats per träningstyp enligt diagrammet nedan.
Fördelning på träningspass i år


När året startade hade jag ingen tydlig race plan förutom att vid varje träningspass så ska jag känna att det är roligt och inspirerande att ge mig ut.  Självklart går jag inte och ler till varje träning och tycker att det här är det bästa som finns att göra. Däremot vet jag att även om det är tungt att ge sig ut är belönas vi som tränare med otroligt välbefinnande efter ett genomfört pass. T.ex. morgonträningen i simhallen som jag försökte klämma in varje vecka var inte alls speciellt inspirerande i jämförelse att ligga och snooza en timme till innan jobbet. Men även om det varit tungt har jag kunnat måla upp en bild av mig själv som kliver upp från simmomentet i Ironman redo att hoppa på cykeln.

Däremot har jag inte spenderat tillräckligt mycket tid i gymmet; I vilket fall inte i den omfattning jag tror hade varit nyttig för mig. Anledningen till de uteblivna gympassen är nog helt enkelt därför att jag inte lyckats måla upp en bild som motiverar timmar att lyfta skrot på ett gym även om jag vet att det vore nyttigt.

Likväl är jag medveten om att det hade varit nyttigt med fler kvalitetspass som intervaller och teknikträning.

Visserligen har jag ökat antal kvalitetspass och på Gävle Triathlon klubb anlitade vi även Carola Snar som löpcoach samt löptekniktränare. Hennes pass var inspirerande och kul och gav definitivt medvetenhet om hur man ska löpa på ett bättre sätt även om jag av någon dum anledning inte alltid tillämpar den nya tekniken så vet jag vad jag gör fel.
I simningen har triathlonklubben kört teknikträning varje söndagkväll med duktiga simmare som instruktörer. Med dessa instruktörers hjälp har jag fått en simteknik som är duglig.  Visserligen har jag en tendens att stressa på tävling och sumpa allt jag lärt mig men i en Ironman tror jag att jag kommer att behålla lugnet.

Varje gång jag har varit på ett Friskis & Svettis pass har jag lovat att nu ska jag bli en flitig Friskisbesökare. Men det passar nästan aldrig in. Dels p.g.a. att jag reser mycket och missar nästan alltid veckopassen och på helgerna viker jag oftast tiden till distanspass.

Jag är helt enkelt en kille som gillar att träna de enkla träningsformerna som inte kräver en massa planering och förflyttning och om jag ska vara mitt motto "att ha roligt på träning" troget. När det gäller enkelhet så blir det framförallt löpning och cykling där träningsarenan ligger just utanför dörren som faller sig naturligt. Löpningen och cyklingen fungerar även som en slags meditation då vardagsproblemen försvinner i takt med de upparbetade milen.

Jag tog ut ett diagram på hur många träningstimmar jag lagt ned de senaste 12 månadena och det varierade minst sagt. Positivt kan man väl ändå säga att sista månaden varit riktigt bra. Ska man grotta i negativa saker så ser ju inte maj/juni speciellt bra ut, men varför leta brister. Läget är som det är :-)

Antal tränade timmar under senaste året. Maj och juni var som sagt riktiga skitmånader träningsmässigt


Min träning har fördelats på aktiviteter enligt nedanstående diagram. Med tanke på att cyklingen i princip är 60% av den tid som man lägger ned på en IM så har jag nog tränat för lite cykling. Men det har ju varit en vinter som upparbetade en del löp och simtimmar. Bristen på cykling har även till stor del reparerats under senare delen av sommaren så där är jag ändå relativt trygg.

Träningen utspridd på samtliga loggade träningsformer




Men som sagt träning ska vara kul! Om man inte känner att det är roligt är det också svårt att motivera sig och sporras för det lilla extra. Så med tanke på att jag har tränat i enlighet utifrån min motivation så kommer mitt resultat på Ironman faktiskt återspegla vad jag faktiskt investerat i nedlagda träningstimmar. I vilket fall känns inte min målsättning på ett resultat under 12 timmar helt orealistiskt. Men det är förstås lätt att säga stillasittande bakom en dator.

Som sagt träning ska vara roligt! Här tillsammans med min fru på stranden i Nice efter avslutade Crossfit övningar ledd av dottern Emelie på vår bröllopsdag. Sånt är kul!




En av de roligare förberedande loppen var definitivt en maraton över Bajkalsjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar