tisdag 24 maj 2016

Skandisloppet 2016 - race report

Tuffa förhållande, kyligt och som jag tror enbart, stark sidvind och motvind. Antar att det även fanns tillfällen då det var medvind men det är glömda. Trodde att Uppland var platt förresten. Nu vet jag bättre; Uppland består enbart av uppförsbackar.

Temperaturen ville inte nå några högre höjder. Inför loppet var det därför återigen dags att packa upp understället. För vilken gång i ordningen dessa plagg packats upp har jag glömt. Jag är obotligt optimistisk när vårtemperaturen stiger och glömmer därför bort att jag bor i Sverige. Ett land där mössan inte ska packas ned förrän efter Midsommar. Innan avfärd visar termometern +4grader med ett löfte från SMHI att det ska stiga upp mot 6-8 grader under dagen och även vara regnfritt i Uppsala. Ett löfte som också infriades.

Nåväl; Slut på klagosången. Skandisloppet är ett bra genrep inför Vätternrundan och vi samlade därför stora delar av sub8-laget för att trimma in lagtempokörning och flyt i cyklingen. Vi har fram till denna gång tränat i två grupper trots att vi är väl medveten om vikten av att träna tillsammans.

Men nu är vi här och den bästa träningen är tävling så det är bara att köra!



Jag cyklar i svart vinterdräkt på bilden.

Starten går och vi följer motorcykeln ut ur Uppsala, det känns mycket lätt. Kroppen svarar bra och min nervositet från ett tempopass tidigare i veckan där jag väggade är som bortblåst. Kroppen är tillbaka. Det går bra nu!
 
Farten efter att motorcykeln ligger strax över planen men gruppen fungerar och det är inte jobbigt. Det är detta som gör cyklingen så värd att utöva, hög fart, fint flyt och samspelet i gruppen. Det är kanske även då man slappnar av lite för mycket. Plötsligt händer något där en av cyklisterna tappar balansen efter att vi haft lite otakt i gruppen. Jag ligger bakom honom och uppfattar som i slow motion hur han faller i en hastighet av dryga 50km/h. Ajajaj! Som tur är hinner jag och samtliga andra undvika ytterligare kollisioner. 

Omskakad, skinnflådd reser sig den fallna cyklisten; Vi stannar upp, kollar läget och därefter fortsatter vi cykla de återstående13 milen med en av deltagarna med sönderrivna byxor och köttsår på ben, rumpa och armar. Bacon är min tanke varje gång vi cyklar om varandra. Ingen vacker syn.

Fler incidenter följer där en funktionär inte tydligt markerar en vänstersväng och vi susar snabbt förbi honom innan vi inser att vi åkt fel. Återigen tappar vi rytmen i gruppen vilket föranleder ett stopp för taktisksnack. 

Vi måste få till en bättre kedja och flyt, med denna typ av cykling kan vi glömma sub8 på Vätternrundan. Efter taktiksnacket fungerade laget bättre och nu flyter cyklingen återigen på.


Sandviken cykelklubbs sub8 grupp i oordning på bilden

De sista 4 milen sliter hårt och jag och många med mig börjar börjar bli trött. Vi tappar 4 cyklister i klungan vilket gör att vi får mindre vila mellan dragjobben. Om vi hade hoppats på att köra loppet i en hastighet kring det vi behöver göra på Vätternrundan så nådde vi inte målet, men det delar vi nog med de flesta deltagarna. Sidvind sliter på benen som aldrig får vila oavsett var du ligger i klungan.

Vi fick åtminstone med några lärdomar från loppet. Identifierade punkter att förbättra i laget är framförallt att hålla jämnare fart och att inte höja farten när man gör sitt dragjobb. Säkerheten får vi diskutera ytterligare så att incidenter undviks på Vätternrundan.  

Tillbaka till ritbordeted andra ord. Ladda med fler mil i benen så ska det nog gå bra ändå :-)


Mer information om loppet finner ni på: http://skandisloppet.se/
 
Ovan cykelrutten för Skandisloppet 167km
Höjdprofil för Skandisloppet


Banprofilen för Skandisloppet är relativt platt även om det inte känns så när man cyklar. Ständigt små backar och höjdförändringar känns det som. Sammanlagt samlades det ihop dryga 800 höjdmetrar men ett crescendo de sista 200 metrarna som går rakt upp mot Uppsala slott. Då svider det i benen kan jag villigt erkänna.


Samlade data från loppet. Pulsen ovanligt hög för mig när jag cyklar, men loppet var tufft



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar