tisdag 12 juli 2016

Vansbro Triathlon - Race report 2016

Att besöka Vansbro för att tävla i Triathlon har blivit en trevlig vana. I står jag där för tredje året och inväntar startskottet. Det ligger regn i luften och vi som körde Vansbro 2014 behöver inte ens prata om hur det var för två år sedan. Vi bara förstår och kommer ihåg och nickar lite åt varandra.

Strax innan start frågar klubbkompisen Maarit vad jag har för målsättning vilket får mig att fundera en stund. Jag är osäker, och bestämmer efter en stunds tanke att målet är att ha kul hela resan. Så får det bli!


Uppladdningen detta år har varit fokuserad till 85% på cykling och därför har övriga delar fått stå tillbaka.

Simningen är som vanligt eftersatt i träningen. Av de grenar där man blir dålig av träningsuppehåll är antagligen simningen den mest utmärkande. Kvaliteteten på tekniken sjunker exponentiellt med träningsuppehållets varaktighet. De sista två veckorna har det dock hunnit med 7 simpass så det är ändå inte en katastrof.

Cyklingen borde jag defilera i mål på efter all träning. Jag märkte dock när landsvägscykeln byttes till tempohoj att muskelgrupperna som används inte är helt kompatibla. Framförallt rumpmusklerna verkar få arbeta hårdare. Nåväl; Cykling som cykling.

Löpningen då; Det känns helt oklart vad som kommer att hända på löpningen. Jag har faktiskt bara sprungit över två mil en gång i år, vilket måste vara någon form av bottenrekord.

Helgen innan Vansbro ägnades åt att plantera tid i benen. Genom att springa sakta i 6 minuters tempo nöttes åtminstone några extra minuter in i benen. Övningen kändes bra då vilket borde innebära att den avslutande halvmaran kan tas på rutin.

Så vad väntar vi på? Bara att hoppa i vattnet!

Starten går och jag seedar in mig i gruppen som ska simma mellan 35-40minuter. Det låter rimligt.

Simning

Har ännu inte känt på vattentemperaturen, men det visar sig vara behagligt runt 18grader. Försöker hålla mig i startgruppens fart och leta lämpliga fötter att följa. Eftersom jag är en dålig simmare vill jag dra nytta av effekten man får att ligga i bakvattnet på en annan simmare och drafta.
Det går sådär; I det mörka vattnet, samt vimlet av andra simmare i olika farter blir det en hel del sick-sackande så draftningen sker med begränsad framgång. 

Det känns ändå lätt att simma och vi vänder för att simma nedströms. Hmm... Var ska man ligga nu för att utnyttja strömmen bäst? Har glömt att kolla den lilla detaljen. Jag lägger mig i mitten av fältet och crawlar på. Här är det som trängst så det borde vara ganska bra. Flocken har väl alltid rätt; Eller?

Donk! en fot eller näve rakt på munnen; Vilken pärla! Jag får en rejäl kallsup och stannar till, skakar om huvudet och ger mig av igen.

Mantrat jag hört från en intervju på tripoddens sändning ekar i mitt huvud när jag försöker komma ihåg att dra ut på armtagen. 

- Tummen tycker om låren, tummen tycker om låren...  Jobba med armtaget hela vägen. 

Tiden går och jag crawlar på.

Vi har vänt och jag kan nu se målet för simningen. Ännu ett simmoment avklarat och det borde inte vara så dålig tid.

Kliver upp och tittar på klockan nästan 39 minuter. Ok, inte bra men det går att cykla igen.

T1

4 minuter och 30 sekunder!! Herr Domanders ska träna på växlingar är den enda kommentaren på den här växlingen. Jag strulade med våtdräkten och tog det alldeles för lugnt.
Men något positivt ska nämnas, solen har hittat fram och det ser inte alls ut att bli en kall och regnig cykling. Nu är det perfekta förhållanden när jag till sist springer iväg med cykeln.

Cykling

Äntligen på cykeln! Tar det lugnt tills bron över älven passerats sedan är det bara att kötta. Det är i det närmaste perfekta förhållanden för cykling! Eftersom jag inte är en bra simmare är det dags att börja plocka placeringar.

Känslan är bra och första varvet försvinner mer eller mindre. Ryggfickorna är packade med energi och jag ser till att få en jämn tillförsel. Ett av knepen att få i sig energi är att äta lite men ofta. Då klarar sig magen och man får inte den där äckelkänslan av att det vrider sig i magen och att energin står en upp i halsen.

Dags att köra andra varvet. Jag mår prima och börjar undra om jag inte mår alldeles för bra. Skillnaden mellan en hyfsad tid och en bra tid är att det måste göra ont för en bättre tid. Dags att höja ambitionsnivån!

Trycket ökar för varje tramptag och även om det känns tufft är det också på något sätt skönt ont. Förhållandena för cykling är i de närmaste perfekta! Större delen av banan har svag medvind eller sidvind vilket gör att farten kan hållas uppe. Det är bara sista milen där man två ggr.  får kämpa mot rak motvind.

Håll ut nu! Svetten droppar ned på hjälmvisiret så att sikten försämras märkbart när jag kryper ned i cykeln och kämpar mot viden.

- Trampa, trampa.. EN mil kvar sedan är det löpning; Håll ut!

Äntligen visar sig konturen av Vansbro, sista kilometern körs på lätt växel och hög kadens för att trampa ur syra ur benen.

Ständiga frågan när transitionsområdet nås.

- Hur kommer det att kännas att springa?

T2

Om växlingen från simning till cykel var en katastrof så går det aningen bättre att få på skorna som totalt tar knappa 2 minuter. Godkänt trots allt och ut igen från transitionsområdet,ut på löpning.

Löpning

På löpningen känns det så där härligt lätt! Tempot ligger på strax under 4:30 och det är svårt att springa långsammare. Då märker jag förstås att skosnöret gått upp. Damn! Jag skulle ha köpt triathlon-snörning kvällen före. Men det glömdes förstås bort. Nåväl, ned på knä och snöra skorna. Ingen fara!

Temport skruvas ned lite, trots att kroppen är pigg, påminner jag mig själv att det är ändå 21 kilometer som ska avklaras. Bättre med en jämn och skaplig fart än att bonka i slutet. Att bonka är mentalt tråkigt när kroppen har tagit slut och det bara finns promenad kvar. Been there, done that and I ain't gonna come back to it!

Löpbanan löps i tre varv vilket är roligt. Då hinner man möta klubbkompisar och tillfälle till extra peppning ges.

Löpningen kändes oviss in i det sista, eftersom cykling varit fokus de senaste 6 månaderna har benen enbart fått 21 mil totalt. Har aldrig sprungit så lite.

Kanske det är just  därför som benen känns så  pigga! För jag blir aldrig riktigt trött! En otrolig känsla! Tempot ligger på ca. 4:45 med ett undantag där medeltemport klev upp på 5:01. Klart överraskande med tanke på de få milen med träning. Jag verkar fixa löpningen på ren erfarenhet.

Liksom i Ironman fås ett band runt armen för varje varv. Vid två band på armen ska man springa i mål. Enkel logik och samtidigt den svårighetsgrad på problemlösning som en hjärna klarar av under ett lopp på en halv Ironman distans.

I vilket fall passeras flisplanen för sista gången och som vanligt avtackas Bernanke vid sista passagen. Hon har även detta år fått ansvaret att vakta flisplanen och gör det förstås med stort engagemang :-)

Flisplanen passerad, återstår gångvägen efter Dalälven sedan ska vi som gör vårt sista varv äntligen få vika av mot väntande målraka. Det gör ont i benen, men jag är lycklig i sinnet så målgången måste nog ändå firas med en kullerbytta liksom den i Ironman Mallorca.

Det blir en kullerbytta före målet och sedan efter 5 timmar och 27 sekunder får jag äntligen andas ut.

Återigen får man uppleva den härliga kicken av en målgång efter en tuff utmaning. Det är inte mycket som slår euforin som uppstår vid en målgång. Det vet ni alla som sprungit marathon, gjort en Ironman eller annan tuff utmaning.

En ren glädje som sprider sig i en kropp som gör ont överallt. Helt enkelt underbart!

Ungefär samtidigtmed mig går klubbkamraterna Ulf, Camilla, Anton och Roffe i mål och vi får tid att prata, skratta och bara njuta en stund.

Ännu en medeldistanstriathlon till handlingarna och ännu ett strålande arrangemang och ett Vansbro som levererar. Nästa år då ska jag minnsan gå under 5 timmar, det är ett löfte :-)

Målgång och medalj på tiden 5:00:27. 27 sekunder från att få en 4 först i tiden...



Delar av GTK stora trupp i årets Vansbro Triathlon





Domanders, Ulf (SWE)
club Gävle Triathlon Klubb
age group 45-49
number 274
gender men


split            time             place
Sim 00:38:57 316
T1 00:04:13 299
Cykel 02:33:47 180
T2 00:01:50 178
Löp 01:41:42 142

totals

place (M/W) 162
place (ag) 23
place (total) 176
time total (netto) 05:00:27

splits

Split               time of day    time          diff          min/km   km/h        place
Sim Upp 12:21:05 00:38:57 38:57 20:30 2.93 316
Cykel Ut 12:25:18 00:43:10 04:13 - - 313
Cykel 22km 13:04:54 01:22:45 39:35 01:48 33.34 255
Cykel 65km 14:17:17 02:35:08 01:12:23 01:41 35.65 223
Cykel In 14:59:05 03:16:56 41:48 01:41 35.96 216
Löp Ut 15:00:54 03:18:45 01:49 - - 212
Löp 1,3km 15:07:18 03:25:09 06:24 05:01 12.00 206
Löp 3,2km 15:15:56 03:33:47 08:38 04:37 13.04 202
Löp 7,5km 15:35:47 03:53:38 19:51 04:41 12.82 191
Löp 12km 15:57:39 04:15:31 21:53 04:54 12.28 176
Löp 14km 16:06:45 04:24:36 09:05 04:51 12.39 174
Löp 18km 16:27:59 04:45:51 21:15 05:01 11.98 169
finish 16:42:36 05:00:27 14:36 04:48 12.53 162




Gävle Triathlon klubbs cykelparkering på Vansbro Kulturhus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar